محاسبۀ زاویۀ چرخش لوله

یکی از خوانندگان خوب وبلاگ در نظری که پایین مطلب «جزوۀ دورۀ فیتری» نوشته اند، دربارۀ چگونگی محاسبۀ رولینگ آفست (rolling offset) پرسیده اند. از آنجا که این اصطلاح ممکن است برای بسیاری از خوانندگان ناآشنا باشد، نخست دربارۀ چیستی آن توضیح می دهم. rolling مصدر فعل انگلیسی roll به معنی چرخش است و offset چندین معنی دارد که یکی از آنها انحراف می باشد. در پایپینگ این اصطلاح حالتی را بیان می کند که راستای لوله در هر سه بعد تصویر داشته باشد، یعنی لوله راستایی کاملاً فضایی داشته باشد. 

ادامه مطلب ...

چند نکته دربارۀ طراحی PDMS

 پیشتر مطلبی را از یکی از همکاران خوبم به نام آقای مهندس قلی زاده منتشر کرده بودم. ایشان زحمت کشیده و مطلب دیگری را برای این وبلاگ آماده کرده اند که شامل نکاتی است دربارۀ طراحی PDMS. ضمن تشکر از ایشان، امیدوارم از این مطلب بهرۀ کافی را ببرید.

خطوط سنگین و بزرگ در کناره ها و نزدیک ستون های پایپ رک قرار می گیرند.

خطوط بخار و بخار اشباع شده در طبقات بالای پایپ رک قرار می گیرند به طوری که خطوط بزرگتر و گرمتر در لبه بیرونی قرار می گیرند.

ادامه مطلب ...

اصطلاحات پروژه (2)

 AVL (Approved Vendor List)

فهرست فروشندگان مورد تایید. بسیاری از وزات خانه ها و شرکت های بزرگ، فهرستی دارند از شرکت هایی که خریدهای شان را از آن شرکت ها انجام می دهند که این قانون دربارۀ وزارت نفت و شرکت های بزرگ نفتی مثل پالایشگاه ها و پتروشیمی ها هم صادق است. در این فهرست ها جدولی هست که در آن دربارۀ هر کالای مصرفی در ساخت پروژه های نفت و گاز یا مورد استفاده در تعمیرات و نگهداری کارخانجات فرایندی، نام شرکت های تامین کنندۀ این کالاها آورده شده و پیمانکاران تنها مجازند کالای مورد نیاز برای اجرای پروژه را از این فروشندگان تامین کنند، مگر در شرایط اضطراری که با تایید کارفرما می توان از خارج از فهرست کالای مورد نیاز را تامین نمود. قرار گرفتن در این فهرست برای شرکت ها ارزش بالایی دارد.

ادامه مطلب ...