دسته بندی اقلام پایپینگ

در این مطلب می خواهم به یکی از سوالات جواب دهم. اصل سوال به این صورت بوده است:

«می خواستم بدونم آیا برای فیتینگ هایی که به صورت فلنج نیستند (مثلاً butt weld) آیا محدودۀ دما فشاری تعیین شده؟ چه جور میشه فهمید که یه فیتینگ در جایی که استفاده شده مناسب هست؟»

پیش از هر چیزی باید یادآوردی کنم فلنج ها جزو فیتینگ ها به حساب نمی آیند و در دسته ای جدا قرار دارند. اما در پاسخ باید عرض کنم که هنگام طراحی همۀ تاسیسات نفتی، مدرکی تهیه می شود به نام piping material classes. این مدرک همۀ متریال های مورد استفاده در کارخانه را بر اساس دما، فشار، سرویس (سیال عبوری)، محل استفاده (زیر زمین یا روی زمین) و موارد دیگر در کلاس هایی دسته بندی می کند. هر کدام از این کلاس ها که معرف فشار و دمای خاصی هستند و برای سیال خاصی به کار می روند در صفحه ای از این مدرک نشان داده شده و همۀ اقلام پایپینگ مورد استفاده در آن کلاس (شامل لوله، فیتینگ، فلنج، شیر و ...) در این صفحه معرفی می شود.

این مدرک پیش از مدارکی مانند PFD و P&ID آماده شده و هنگام تهیۀ PFD و P&ID در انتهای شمارۀ خطوط کلاس شان هم معرفی می شود. پس از نهایی شدن P&ID و پیش از آغاز مدلسازی کارخانه با نرم افزارهایی مثل PDMS، همۀ کلاس های پایپینگ در بخشی به نام کاتالوگ وارد نرم افزار PDMS شده و طراح PDMS هنگام طراحی تنها کلاس خط را مشخص می کند و نرم افزار با توجه به اطلاعاتی که از قبل در آن وارد شده، اقلام پایپینگ را استفاده می کند.

برای مشاهدۀ نمونه ای از مدرک piping material classes می توانید اینجــــــــــــــا را کلیک کنید

تست پکیج 2

برگۀ بعدی از تست پکیج که قصد معرفی آن را دارم، فهرست شمارۀ خطوط یا line number index است. در این برگه همچون دیگر مدارک پروژه، چارچوب شامل نام پروژه و نام و نشان کارفرما و پیمانکاران اصلی است و همچون دیگر مدارک داخل تست پکیج، شمارۀ subsystem و شمارۀ تست پکیج در آن آورده شده است. در ادامۀ این سطر، واحد (unit) و ناحیۀ (area) قرارگیری خط ذکر شده و از آنجا که ممکن است به دلیل طولانی بودن خط، شمارۀ نقشه های موجود در آن زیاد باشد و بیش از یک صفحه شود، تعداد صفحات این مدرک به صورت -- of --  بیان می شود.

ادامه مطلب ...

تست پکیج 1

در این مطلب و چند مطلب آینده قصد دارم یکی از کاربردی ترین موضوعات در اجرای پایپینگ را به شما معرفی کنم که چیزی نیست جز تست پکیج و صفحات داخلی آن. پیشتر به تست پکیج اشاراتی کرده و مطالبی را مطرح کرده بودم. اکنون قصد دارم مفصل تر در این باره صحبت کنم.

همانطور که پیشتر اشاره شد، تست پکیج مجموعه ای از مدارک است که هر برگۀ آن ویژۀ کار خاصی است و در هر برگه شمارۀ تست پکیج، شمارۀ خطوط و دیگر ویژگی های لوله کشی آمده است. این برگه ها در پوشه ای پلاستیکی (و بعضاً در زونکن) تهیه می شوند (فرمت خالی آن پرینت گرفته می شود). پیمانکار موظف است طی یک notification (اطلاعیه) نام تست پکیج، فرایند نظارتی (لاین چک، هیدروتست، ...) تاریخ و زمان فرایند و موقعیت خط یاد شده را به نهادهای ناظر اطلاع داده و با امکانات لازم (مثل تراز، متر، ماژیک نوشتن روی لوله و ...) در زمان تعیین شده در موقعیت خط حاضر شود.

ادامه مطلب ...