جزوه دوره فیتری

همانطور که در مقاله های پیشین هم گفته شد، تخصص پایپینگ به دو شاخۀ اصلی یعنی طراحی و اجرا تقسیم می شود. کسی که قرار است کار طراحی پایپینگ را انجام دهد باید مهندسی (ترجیحاً مکانیک) خوانده باشد. اما لزومی ندارد کسی که کار اجرای پایپینگ را انجام می دهد، دانشگاه رفته باشد؛ با این حال تحصیلات دانشگاهی می تواند فرایند آموزش را سریعتر طی کرده و به خاطر آشنایی با زبان انگلیسی و مهارت های اجتماعی بالاتر باعث کمک به شخص برای تصدی مدارج بالاتر باشد. از این رو اگر به پالایشگاه یا دیگر کارخانه های در حال ساخت مراجعه کنید، می بینید که اکثر کارگرانی که کار فیتری یا جوشکاری را انجام می دهند، تحصیلاتی در حد دیپلم یا زیر دیپلم دارند و معمولا اهل چند شهر خاص هستند؛ و البته ناگفته نماند که کارشان را هم خوب انجام می دهند.  

  این مقدمه را گفتم که مطلب دیگری را بیان کنم. در سال 85 زمانی که در آزمون استخدامی شرکت نفت شرکت کرده و منتظر جواب نهایی بودم، چند ماهی بیکار بودم و برای اینکه از بیکاری دربیایم و شانسم را برای یافتن کار بیشتر کنم، در یک دورۀ آموزش فیتری شرکت کردم. آن زمان و چند سال قبل از آن، اوج فعالیت ساخت و ساز در پارس جنوبی بود و با وجود جوانان بیکار فراوان، کشور با کمبود جوشکار و فیتر روبرو بود. به این دلیل شرکت ها از نیروهای خارجی عمدتا هندی و فیلیپینی- استفاده می کردند. از این رو شرکت ملی صنایع پتروشیمی با صرف هزینه مبادرت به آموزش جوانان در زمینه فیتری و جوشکاری آرگن می کرد؛ بدین طریق که در شهرهای بزرگ با شرکت هایی قرارداد می بست، تا آنها با استخدام نیروهای ماهر، جوانان را طی دوره ای صد روزه آموزش دهند. در پایان هم آزمون را یکی نیروهای پتروشیمی برگزار می کرد؛ به کارآموزان مدرک بین المللی داده می شد و به ازای هر نفر که در آزمون پذیرفته می شد مبلغی (آن زمان حدود یک و نیم میلیون تومان) به شرکت برگزار کننده دوره پرداخت می شد. ناگفته نماند که شرط شرکت در دورۀ فیتری داشتن مدرک دیپلم بود، ولی برای دورۀ جوشکاری آرگن نیازی به داشتن مدرک دیپلم نبود.

من هم به عنوان تنها مهندس حاضر در دوره مدرکم را گرفتم. هر چند به طور مستقیم استفاده ای از آن نکردم، اما چون در شرکت نفت به عنوان ناظر کارفرما و در واحد پایپینگ مشغول به کار شدم، به نسبت همکارانی که با من استخدام شده بودند، آشنایی بیشتری با اجرای پایپینگ داشتم و راه اندازی همین وبلاگ را هم شاید بتوان نتیجۀ همان دوره دانست.

در دورۀ فیتری یاد شده، مطالبی که آموزش داده می شد شامل دو بخش بود: نظری و عملی. مطالب نظری مطابق یک جزوه تدریس می شد و آموزش های عملی شامل سنگ زنی، جوشکاری در حد مورد نیاز یک فیتر، نقشه خوانی، ایمنی و ... بود.

اما هدفم از این که وقت تان را با این مطلب گرفتم این بود که پس از چند سال به فایل جزوۀ مورد نظر برخورد کردم و آن را در اینجا با شما به اشتراک می گذارم. امیدوارم که از آن فایدۀ لازم را ببرید. 

نظرات 35 + ارسال نظر
محمد چراغی شنبه 5 اردیبهشت‌ماه سال 1394 ساعت 10:09 ق.ظ

جزوه فیتری رو لازم دارم خواهش میکنم بهم کمک کنید ممنونتم!

منظورتون فایلی غیر از همین فایلیه که دانلودش کردی؟

حمزه یکشنبه 27 اردیبهشت‌ماه سال 1394 ساعت 07:05 ق.ظ

سلام مهندس .لطفا بحث های علمی تر از اجرا پایپینگ بزارید

ابراهیم چهارشنبه 13 خرداد‌ماه سال 1394 ساعت 01:22 ب.ظ

سلام جناب ظفری
یه سوال داشتم .اینکه وقتی کلاس یک فلنج فرضا 600 پوند است منظور همان پوند بر اینچ مربع و همان psi میباشد . درسته؟

سلام
پاسخ سوالتان منفی است. توضیح این که این اعداد و ارقام کاملا قراردادی هستند و برای آگاهی از میزان تحمل فشارشان باید به جدول مراجعه کنید. تنها چیزی که می توان دربارۀ این اعداد گفت این است که یک فلنج 300 پوند بیشتر از یک فلنج 150 پوند دما و فشار را تحمل می کند و یک فلنج 600 پوند بیشتر از این دو. برای توضیح بیشتر می توانید به این صفحه و البته به استاندارد asme b16.5 مراجعه کنید.
http://www.wermac.org/flanges/flanges_pressure-temperature-ratings_astm_asme.html

ابراهیم جمعه 15 خرداد‌ماه سال 1394 ساعت 09:18 ب.ظ

سلام
ممنون از جواب سوال قبلیم
یه سوال دیگه از خدمتتون داشتم
و این که در نقشه های ایزومتریک در توصیف فلنجهای RF عبارت 125-(250AARH(Arithmetic Average Roughness Height

نوشته شده که میخواستم بدونم به چه معنی هست.

















9

این اصطلاح به معنی میانگین حسابی ارتفاع برجستگی های روی پیشانی فلنج است. بدین معنی که میانگین عمق فرورفتگی ها 125 تا 250 میکرون است. برای توضیح بیشتر به این صفحه مراجعه کنید.
http://www.contractorsunlimited.co.uk/toolbox/flange-facings.shtml

ابراهیم شنبه 16 خرداد‌ماه سال 1394 ساعت 09:19 ق.ظ

ممنون جناب ظفری

ابوالفضل پنج‌شنبه 28 خرداد‌ماه سال 1394 ساعت 01:37 ب.ظ

با سلام
در ابتدا از مطالب خیلی خیلی مفیدی که در وبلاگتون منتشر می کنید ممنونم.
می خواستم اگه براتون ممکنه مطالبی در مورد نحوه لوپ بندی پکیج و نیز تک آف متریال از ایزو بزارید.

لوپ بندی کاری است که توسط نفرات پیمانکار اصلی انجام می شود و محدودۀ آن روی نقشه های P&ID تعیین می گردد. محدودۀ لوپ های هیدروتست به گونه ای تعیین می شود که لوله های دارای یک کلاس فشاری که به هم متصل اند در یک تست پکیج قرار گیرند. بنابراین چنانچه لوله ای به یک تجهیز ثابت یا دوار متصل شود در فلنج اتصال محدوده پایان می یابد. از طرفی اگر در مسیر لوله شیر اطمینان فشار یا شیر کنترلی وجود داشته باشد که اختلاف فشار در دو سمت آن زیاد باشد، در این حالت نیز این شیرها محدوده تست پکیج را مشخص می کنند. در مواردی هم که سرویس لوله اقتضا می کند که درین از نوع بسته باشد (close drain) مثل سرویس های سمی یا آتشزا، با اینکه مسیر درین به مسیر لوله اصلی متصل می شود، اما چون سرویس خط تغییر می کند، تست پکیج نیز دستخوش تغییر می شود. از دیگر عواملی که باعث جدا شدن محدوده تست پکیج ها می شود عبارتند از تغییر جنس لوله و عبور خط از محدودۀ یک پیمانکار به پیمانکار دیگر.
دربارۀ تیک آف متریال هم باید عرض کنم که یک خط معمولا از یک یا چند نقشه آیزومتریک تشکیل شده که فهرست اقلام تشکیل دهندۀ خط در سمت راست آنها نشان داده شده است. برخی اقلام مثل فیتینگ ها، شیرها، فلنج ها و اولت ها به صورت تعداد شمرده می شوند و برخی مثل لوله ها به صورت فله ای. به دلیل اینکه مقداری از طول لوله طی برشکاری از بین می رود، معمولا طول لوله تحویلی به پیمانکار مقداری بیش از مجموع طول های ذکر شده در نقشه است.

نادر چهارشنبه 28 مرداد‌ماه سال 1394 ساعت 12:50 ق.ظ

با سلام
لطفا فرمول محاسبه رولینگ آفست رو بفرمایید همراه با شکل
با تشکر
k.namebar@gmail.com

شهاب جمعه 17 مهر‌ماه سال 1394 ساعت 01:30 ق.ظ

سلام مهندس گرامی.از مطالب بسیار خوبی که گزاشتین ممنونم.من به مدت 3 سال سرپرست ndt شرکت مهندسی درریز در فاز 19 بودم.الان با توحه به رشته تحصیلیم یعنی مکانیک سعی در تقویت پایپینگم دارم.متاسفانه لینکی که قرار دادین در قسمت آموزش فیتری نمونه سوالات پایپینگ رو نمایش میده.ممنون میشم لینک صحیح رو قرار بدین.

با سلام.
باید عرض کنم کینک درست است. در دوره ای که در متن وبلاگ خدمت شما عرض کردم، مطالبی که به صورت نظری توضیح داده می شد، به صورت سوال و جواب مطرح می شد و به مهارت هایی هم به صورت عملی آموزش داده می شد. از این لحاظ، فایل مربوطه درست است.

مهدی کریمی یکشنبه 24 آبان‌ماه سال 1394 ساعت 07:25 ق.ظ

با سلام-امکانش هست که مراحل کامل از هیدروتست پایپینگ و درین کردن و دراینگ و ایربلوئینگ و رابچر کردن و فلاشینگ کردن و رین استیتمنت کردن و دیگرسینگ و..... را به ترتیب توضیح بدید.بسیار ممنون و متشکرم.

آرش دوشنبه 2 آذر‌ماه سال 1394 ساعت 12:58 ق.ظ

با درود و احترام

ببخشید من در گوگل هر چه در مورد جوشکاری فیتر سرچ میکنم چیزی پیدا نمیشه، برای یاد گیری این حرفه چه کاری باید انجام بدم؟ جایی برای آموزش سراغ دارین که مدرک معتبر و ترجیها بین المللی بدن؟

یک راهنمایی هم میخواستم من دیپلم رشته تجربی دارم 24 سال سن دارم و چون خیلی وقته از درس دور بودم دیگه امکان ادامه تحصیل رو ندارم، میخوام جوشکاری فیتر رو یاد بگیرم پیشنهاد شما چیه؟

با تشکر

با سلام
باید خدمت شما عرض کنم که حرفه ای به نام «جوشکاری فیتر» و جود نداره. فیتری و جوشکاری دو حرفه مجزا از هم هستند. فیتر کسی است که بر اساس نقشه آیزومتریک، لوله ها و فیتینگ ها رو با زاویه و درز جوش مناسب روی هم سوار می کنه و با زدن خال جوش در اطراف درز جوش، اقلامی رو که قراره به هم جوش داده بشه، روی هم سوار می کنه.
بعد از تایید کار توسط ناظر مربوطه، جوشکار درز جوش رو جوش میده. جوشکارها معمولا نیازی به سواد نقشه خوانی ندارن و فقط لازمه پیش از استخدام یک نمونه جوشکاری انجام بدن تا به تایید ناظر جوشکاری برسه. البته این رو هم بگم که عمر کاری یک جوشکار پایپینگ زیاد نیست و از زمانی که دستشون به لرزش بیفته دیگه نمی تونن کار حساس جوشکاری رو انجام بدن.
اما برای یک فیتر، سواد نقشه خوانی و آشنایی مختصر با زبان انگلیسی کاملا ضروریه و قدرت تجسم فضایی و هندسه سه بعدی میتونه توی موفقیتش موثر باشه. این رو هم بگم که یک فیتر هر چند ممکنه در آغاز، دستمزدش کمتر باشه، اما می تونه مدت زمان بیشتری به کارش ادامه بده و راه پیشرفتش بازتره.
اما در پاسخ به سوال شما: باید مشخص کنید که کدوم یکی از این شغل ها رو می خواهید انتخاب کنید.
درباره آموزش هم، اون موقع شرکت ملی پتروشیمی این کار رو می کرد ولی الان به نظر من تنها جایی که ممکنه این رشته ها توش آموزش داده بشه فنی حرفه ای هست.

هفشجانی شنبه 21 آذر‌ماه سال 1394 ساعت 11:34 ب.ظ

سلام جناب مهندس
ببخشید آیا امکان کار اجرایی پایپینگ برای خانمها هم هست؟
بسیار لطف میکنید منو راهنمایی کنید

سلام
متاسفانه باید عرض کنم در پروژه های نفت و گاز - دستکم در ایران - حضور بانوان جا نیفتاده است، به خصوص در مناطقی مانند عسلویه. حتی در میان همکاران خود بنده که در شرکت کارفرمای نفت و گاز پارس کار می کردم، معدود بانوانی که در پروژه های منطقه عسلویه حضور داشتند، پس از مدتی انتقالی گرفته و به دفتر تهران منتقل شدند.

هفشجانی دوشنبه 23 آذر‌ماه سال 1394 ساعت 09:23 ب.ظ

بسیار ممنون
حیف ناامید شدم، واقعا دوست داشتم کار کنم بخصوص اجرا
همه جزوه ها و کتابهایی که پیدا میکردم رو مطالعه میکردم
به هر حال لطف کردید جواب دادید

حسن باقری جمعه 30 بهمن‌ماه سال 1394 ساعت 07:51 ق.ظ

مرسی

حسن باقری جمعه 30 بهمن‌ماه سال 1394 ساعت 07:54 ق.ظ

mersie

M چهارشنبه 25 فروردین‌ماه سال 1395 ساعت 11:50 ق.ظ

سلام مهندس پس تین جزوه کجاس فایل دانلود رو که میزنیم نوشته نمونه سوالات پایپینگ. من میخواستم که اطلاعاتی در باره تیکاف و تیک اف تی پیس و وای پیس در بیارم ایا تو این جوزه تیکاف کردن رو اموزش داده؟ لطفا در جیمیلم جواب بدین

سلام. نام فایل درسته. این فایل همون جزوه ایه که به کارآموزان فیتری آموزش داده میشه. با این حال پاسخ سوالاتی رو که مطرح کردی (چگونگی درآوردن تی پیس و وای پیس) توی جزوه ای که لینک دانلودش در مطلب »چک کردن اسپول در کارگاه اسپول سازی» قرار داده شده میتونی پیدا کنی.

M چهارشنبه 25 فروردین‌ماه سال 1395 ساعت 11:52 ق.ظ

سلام بی زحمت اگر گروه تلگرام هم دارید لینک بدید

سلام.
خیر بنده گروه تلگرامی ندارم.

sadegh چهارشنبه 20 مرداد‌ماه سال 1395 ساعت 09:42 ب.ظ

سلام من یکی از فیترهای پالایشگاهای پارس جنوبی ام
میشه یه کتاب خوب برای اجرای پایپینگ معرفی کنید

سلام
متاسفانه برای اجرای پایپینگ کتاب مدون و به درد بخوری وجود نداره و تنها راه، استفاده از اسپک های پایپینگ هست.

majid جمعه 14 آبان‌ماه سال 1395 ساعت 01:17 ب.ظ http://5

سلام مهندس اگه میشه چهار سنتر کردن ردیوس غیر هم مرکز رو توضیح بدین

سلام
ردیوسر یا کاهندۀ ناهم مرکز همونطور که می دونید کاهنده ایه که کاهش قطر لوله در اون متقارن نیست و طوری ساخته شده که دیوارۀ اون در یک سمت صاف باشه. خوب؛ حالا شما مثلا هدفتون اینه که دیواره صافش به سمت پایین باشه. یک خط کش به دیواره اش مماس می کنید، هر جا که خط کش کاملا مماس شد اون سمت، سمت اصلی کاهنده است. مثلا در پایپ رکها سمت تخت باید به سمت پایین باشه. با این روش سمت تخت رو پیدا کرده و به سمت پایین قرارش میدیم.
امیدوارم که به دردتون خورده باشه.

افشین عرب دوشنبه 17 آبان‌ماه سال 1395 ساعت 07:46 ب.ظ

سلام خسته نباشید.ببخشید من فرمول محاسبه ی مایتر رو میخوام.واینکه با کدوم فرمول از لوله خام زانو درست کنم.و اینکه باکدوم فرمول یه انشعاب مثلا 25درجه روی لوله اصلی بزنم . ممنون میشم اگه جواب بدین

جواب سوالاتی رو که پرسیدی توی جزوه فیتری که چند مطلب پیش برای دانلود گذاشته شده میتونی پیدا کنی.

حبیب دوشنبه 11 بهمن‌ماه سال 1395 ساعت 11:03 ب.ظ

با سلام. راجع به اون مطلبی که در زمینه طراحی پایپینگ ترجیحا مهندس مکانیک باشد. اصلن قبول ندارم میتونه مهندس شیمی پتروشیمی باشه. که هم طراح فراینده و هم از تجهیزالات فرایندی اطلاع دارد و هم به نقشه های pfd , p&id آشنایی و اشراف دارد. بنظر بنده این کار ترجیحا مال مهندسی شیمی پتروشیمی. می باشد. متاسفانه تو ایران هنوز شناخت کاملی از این رشته نیست.

سلام
از دریافت نظر شما خوشحال شدم. باید به اطلاع شما برسونم که کار طراحی P&ID و PFD توسط مهندسان شیمی انجام میشه و اصولا درسی به نام عملیات واحد که از دروس اصلی مهندسی شیمی هست درباره این مباحث بحث می کنه و آشنایی مهندسان شیمی با فرایند خیلی بیشتر از مهندسان مکانیک هست. اما پایپینگ فقط فرایند نیست. در پایپینگ شما درباره مباحثی مثل تحلیل تنش و طراحی ساپورت بحث می کنید که ادامه مقاومت مصالح و طراحی اجزاست که جزو دروس مکانیک هست. انتخاب جنس لوله در برابر خوردگی و استحکام در برابر شرایط سیال درون لوله هم در حیطۀ مهندسی مواد و مکانیک هست.
به هر حال هیچ محدودیتی در این باره وجود نداره و هر کس با هر علاقه ای می تونه شغل مورد نظر خودش رو انتخاب کنه. مهمترین عامل تاثیرگذار علاقه و پشتکار شخصیه که عامل موفقیت شخص باشه.

سجاد یکشنبه 8 اسفند‌ماه سال 1395 ساعت 10:39 ق.ظ http://Graça tar. com

سلام من دنبال کار میگردم مدرک هم ندارم چه کار باید بکنم تا بتونم کار با فیتر رو یاد بگیرم

سلام. ظاهرا فنی-حرفه ای دوره های فیتری رو هم برگزار می کنه. می تونید یه سر بزنید و سراغ بگیرید.

احمد شنبه 14 اسفند‌ماه سال 1395 ساعت 10:34 ب.ظ

سلام وقت بخیر
ببخشید من یه جزوه فنی عملی پایپینگ فیتری میخواستم؟لینکی هست برای دانلود؟

سلام
متاسفانه چنین جزوه ای ندارم

Peyman شنبه 13 آبان‌ماه سال 1396 ساعت 11:02 ق.ظ

سلام
لطفا نحوه محاسبات فیتری..مثل چرخش،وتر،بدست اوردن سنتر تی البوهای غیر استاندارد و...رو انوزش بدید بصورت فایل با جزوه
ممنون از سایت خوبتون

برای به دست آوردن مرجعی مناسب برای محاسبات فیتری می تونید به مطلب «چک کردن اسپولها در کارگاه اسپول سازی» مراجعه کرده و فایل PDF مربوطه رو دانلود فرمایید.

مهدی سه‌شنبه 16 آبان‌ماه سال 1396 ساعت 11:49 ق.ظ

سلام میشه لطف کنید نحوه محاسبه برنچ ها مثل وای پیس وتی پیس همسایز و غیر هم سایز رو شرح بدین ممنون

پاسخ تمام مواردی که مطرح کردید توی مطلب «چک کردن اسپولها در کارگاه اسپول سازی» موجوده. فایل PDF مربوطه رو دانلود فرمایید.

محمد جمعه 8 دی‌ماه سال 1396 ساعت 10:18 ق.ظ

سلام، ببخشید محلی برای کلیک دانلود روی صفحه ندیدم.

سلام. در آخر متن کلمه «اینجا» که زیرش هم خط داره

هادی یکشنبه 15 بهمن‌ماه سال 1396 ساعت 10:45 ب.ظ

سلام جزوه فرمول های فیتری را خریداری کردم ولی دانلود نشده

سلام
ببخشید متوجه نشدم. فایلهایی که بنده در این وبلاگ گذاشتم فروشی نیستند، و لینگ دانلودشون هم در متن مشخص شده.

ali جمعه 11 خرداد‌ماه سال 1397 ساعت 01:07 ق.ظ http://farzin5405

احمد مقدم چهارشنبه 16 خرداد‌ماه سال 1397 ساعت 01:34 ب.ظ

سلام من فیتر نقشه خونی کامل بلد هستم فیتاب جوشکار بلد هستم اگه خوستی ما درخدمتیم

سلام
راستش من کاره ای نیستم که کسی رو استخدام کنم یا نکنم. بنده یه کارمند ساده شرکت نفت هستم که قبلا جنوب کار می کردم و در حال حاضر حتی جنوب هم کار نمی کنم و در شهر زادگاهم (ملایر) مشغول هستم.

هادی سه‌شنبه 29 آبان‌ماه سال 1397 ساعت 10:19 ق.ظ

سلام
فیتر معادل فارسی هم داره؟ من در نرخ عوامل صنعت نفت دنبال شغل فیتر میگشتم و چیزی پیدا نکردم. گوژ کار همون فیتر ه؟

سلام
راستش تا حالا چندان به این موضوع فکر نکرده بودم. یعنی هر جایی که با این شغل سروکار داشتن از همون واژه فیتر استفاده می کردن و تا حالا هم واژه ای که نقش معادل این واژه رو داشته باشه ندیدم. اما اگر بخوام معادلی براش پیشنهاد بدم به نظر واژه «همبند» مناسب باشه.

حمزه انصاری سه‌شنبه 20 آذر‌ماه سال 1397 ساعت 10:54 ق.ظ

سلام خسته نباشی جزوه فتیری می خواستم دریافت کنم راهنمایی کنید باتشکر

لینک دانلود داخل متن هست

امیر امیدبختیاری پنج‌شنبه 1 فروردین‌ماه سال 1398 ساعت 09:49 ب.ظ

سلام لطفا فایل جزوه فیتری رو میخواستم با تشکر

احمدی جمعه 1 شهریور‌ماه سال 1398 ساعت 12:17 ق.ظ

سلام...من الان کمک فیترم خیلی از کاری فیتری رو بلدم ولی یه جاهایی مشکل دارم مثله برنچ و ..‌.
اگ میشه یه جزوه که کامل باشه به من معرفی کنید

سلام
در مطلب «چک کردن اسپولها» فایلی برای دانلود گذاشته شده که مطالب مورد نظر شما داخلش هست.
موفق باشید.

احمدی سه‌شنبه 21 آبان‌ماه سال 1398 ساعت 08:52 ب.ظ

سلام...خواهشا چرخش و واسمون توضیح بدید و راهی وجود داره که درجه رو به میلی متر تبدیل کرد...
Avesta.1378nnn@gmail.com

خواهشا بم بگید

سلام
در همین وبلاگ مطلبی هست با عنوان «محاسبه زاویه چرخش». توی این مطلب مفهوم چرخش و چگونگی محاسبه اون توضیح داده شده. اگر بعد از خوندن این مطلب سوالی داشتید، در بخش نظرات مطرح بفرمایید.

علی جمعه 13 تیر‌ماه سال 1399 ساعت 09:02 ب.ظ

سلام آخه این شد جزوه فیتری نمونه سوال گذاشتی چرا؟

سلام
باور کنید جزوه ای که ما باهاش دوره مون رو گذروندیم همین بود. راست میگم به خدا

. شنبه 17 آبان‌ماه سال 1399 ساعت 11:04 ب.ظ

سلام
یک کتاب تشریحی در مورد مونتاژ و ساخت مخزن لطفا معرفی کنید.

سلام. متاسفانه درباره ساخت مخزن اطلاعات خاصی ندارم.

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد