نقشه های آیزومتریک

 پس از چند سال نگارش مطلب دربارۀ پایپینگ، به نظر می رسد دربارۀ یک موضوع مهم کوتاهی کرده ام و آن نقشه خوانی است. البته در مطالب پیشین اشاراتی دربارۀ انواع نقشه ها در پایپینگ شده بود، اما مطلبی که به طور مشخص به نقشه های پایپینگ بپردازد تا به حال منتشر نشده بود. در این مطلب و مطالب آینده می کوشم دربارۀ نقشه خوانی نکاتی را به عرضتان برسانم.

کاربردی ترین و مفصل ترین نقشه ها در پایپینگ نقشه های آیزومتریک هستند. دانشجویان و دانش آموختگان رشته های مهندسی اگر به یاد داشته باشند، نقشه آیزومتریک نقشه ای است که به کمک آن، سه بعد را می توان در دو بعد و روی کاغذ نشان داد. واژۀ آیزومتریک به معنی هم بُعد است، یعنی وضعیت قرارگیری ناظر نسبت به سه محور مختصات به گونه ای است که با هر سه زاویۀ یکسانی می سازد و به این دلیل ابعاد جسم در همۀ جهات به یک اندازه دیده می شود. البته این هم اندازه بودن جسم در همۀ ابعاد برای نقشه های آیزومتریک صنعتی صادق است، اما برای آیزومتریک های پایپینگ این شرط صادق نیست و یکی از نتایج آن این است که برای این نقشه ها مقیاس تعریف نمی شود (توضیح بیشتر در ادامۀ مطلب). برای درک بهترِ مطالبی که در پی می آید بهتر است فایل pdf نقشه ای را که مشاهده می کنید از اینجــــــا دانلود فرمایید.

گفتیم که شرط هم مقیاس بودن برای نقشه های آیزومتریک صادق نیست. پس حتما می پرسید شباهت آیزومتریک های پایپینگ به آیزومتریک های صنعتی در چیست؟ پاسخ در زاویه های قرارگیری محورهای مختصات است. یعنی شمال به سمت بالا-چپ با زاویۀ 30 درجه نسبت به خط افقی، جنوب در جهت مخالف آن، شرق به سمت بالا-راست و با زاویۀ 30 درجه نسبت به خط افقی، و غرب به سمت مخالف شرق قرار می گیرد. جهات بالا و پایین هم بدون زاویه خاصی به سمت بالا و پایین قرار می گیرند.

حال برای توضیح بیشتر به نقشه مراجعه می کنیم. بخش اصلی یک آیزومتریک پایپینگ نقشه لوله کشی است. در سمت راست آن فهرست اقلام مصرفی (bill of materials) لوله کشی مورد نظر آورده شده است؛ بدین معنی که تمامی اقلام به کار رفته در نقشۀ سمت چپ در فهرست سمت راست معرفی شده اند. چنانچه به خاطر کمبود جا، همۀ اقلام مصرفی را نتوانیم در ستون سمت راست نمایش دهیم، بقیۀ اقلام در صفحۀ بعدی آورده می شود، که نقشه ای هم که مشاهده می کنید به این صورت است. البته در این حالت، بخش نقشه در صفحۀ بعدی خالی می ماند. همانطور که در نقشه هم مشاهده می کنید، در پایین ستون اقلام مصرفی، نام و نماد کارفرما، پیمانکارهای اصلی (کنسرسیوم)، و اطلاعاتی از قبیل شماره خط، شماره نقشه، شمارۀ پروژه، تعداد صفحات و شمارۀ ویرایش نقشه نمایش داده می شود.

در پایین نقشه هم اطلاعاتی از قبیل نوع عایق (:N برای بدون عایق، :C برای عایق سرد، :H برای عایق گرم و :P برای عایق محافظ کارکنان) و ضخامت آن متناسب با قطر لوله نشان داده می شود. همچنین نوع رنگ آمیزی (painting)، درصد تست غیرمخرب (NDT)، تنش زدایی (PWHT)، در صورت وجود نوع گرم شوندگی لوله (tracing)، نوع تست فشار (با آب یا هوا) و فشار آن، فشار و دمای عملکرد و فشار و دمای طراحی، نقشۀ P&ID مرجع (نقشۀ P&ID که این نقشه با توجه به آن کشیده شده است)، اینکه آیا خط تحلیل تنش می شود یا نه (stress check)، نوع اجرای لوله کشی (در سایت یا کارگاه)، شماره ویرایش نقشه (rev) با تاریخ و مخفف نام طراح (drawing)، بررسی کننده (checking) و تایید کننده (approving) آورده می شود.

پس از این مقدمه دربارۀ اطلاعات ذکر شده در نقشه، و پیش از بررسی نقشۀ پیش رو، کلیاتی را دربارۀ این گونه نقشه ها بیان می کنیم. به اندازه های مشخص شده روی نقشه توجه کنید. این اندازه ها معمولا از محل چرخش لوله در زانویی ها شروع شده و تا زانویی بعدی یا تا یک تکیه گاه یا محل انشعاب ادامه می یابد. سوال اینجاست که اندازه ای که از روی زانویی شروع می شود دقیقا از چه نقطه ای از زانویی آغاز می شود؟ پاسخ سنتر (center) زانویی است. سنتر یعنی محل برخورد محور دو لولۀ منتهی به زانویی. برای به دست آوردن اندازۀ لوله باید فاصلۀ سنتر تا لبۀ زانویی (center to face) را از اندازۀ مشخص شده روی نقشه کم کنید. البته در بعضی از نقشه ها اندازه گذاری از سرجوش انجام می شود که کار نقشه خوانی را ساده تر می کند.

چنانچه لوله در راستایی به جز راستاهای اصلی حرکت کند که به این حالت چرخش (rotation) می گویند، تشخیص راستای آن مشکل است و برای تشخیص بهتر از هاشور استفاده می شود. چنانچه هاشورها عمودی باشند، بدین معنی است که لوله در صفحۀ قائم قرار دارد و هاشورهای افقی نشان دهندۀ قرار داشتن لوله در صفحۀ افقی است. همچنین اندازۀ تصویر طول لولۀ یاد شده در راستاهای اصلی نیز کنار آن نوشته می شود. هر دو حالت یاد شده را در نقشۀ نمونه می توانید مشاهده کنید.

همانطور که در آغاز مطلب هم اشاره شد نقشه های آیزومتریک پایپینگ مقیاس ندارند، یعنی نمی توان با خط کش گذاشتن کنار اندازه ها، طول آنها را به دست آورد. دلیل آن هم این است که بعضی از اندازه در برابر اندازه های دیگر آنقدر کوچک اند که به سختی تشخیص داده می شوند و برای این که بهتر دیده شوند آنها را با اندازه های بزرگتر روی کاغذ نمایش می دهند و اندازۀ واقعی شان کنار آنها نوشته می شود. بهترین مثال برای این حالت، فاصلۀ شیر توپی بالای نقشه تا اولین زانویی است. همانطور که در اندازه های کنار آن هم دیده می شود، طول شیر توپی 393 mm است و فاصلۀ فلنج تا زانویی هم 520 mm می باشد که هر دوی این طول ها در راستای شمال-جنوب هستند، در حالی که جابجایی در راستای شرقی-غربی تنها 1 mm است. اما طول 1 mm کاملا بزرگتر نشان داده شده است تا قابل تشخیص باشد.

اگر به نقشه دقت کنید متوجه مستطیل های کوچکی می شوید که شماره ای درون آنها نوشته شده است. این شماره ها مشخص کننده اقلام مصرفی مثل لوله، فیتینگ، فلنج، شیر یا موارد دیگر است و در سمت راست نقشه توضیحات مربوط به آنها به طور خلاصه آورده شده است. این توضیحات در مورد لوله شامل قطر، استاندارد ساخت، درزدار یا بدون درز بودن لوله و اسکجول آن است. سپس شمارۀ انبارداری کالای یاد شده درج می شود که مختص به همان کالاست و در سمت راست نیز مقدار (طول) یا تعداد کالای مصرفی در این نقشه درج می شود. در مواردی که مشخصات کالای مصرفی قابل تایید نباشند، می توان با توجه به شمارۀ انبارداری درج شده روی کالا درستی آن را تایید نمود.

در نقشه های آیزومتریک، تکیه گاهها با دو خط موازی کوتاه کنار خط اصلیِ نشان دهندۀ لوله نمایش داده می شوند و نوع تکیه گاه کنار آنها نوشته می شود. شماره ای هم در یک مستطیل کوچک در همان محل نوشته می شود که نشان دهندۀ شمارۀ تکیه گاه یاد شده است. در فهرست اقلام مصرفی در سمت راست نقشه، می توان شمارۀ صفحه ای از مدرک استاندارد ساپورت را یافت که نقشه مربوط به تکیه گاه مورد نظر در آن قرار دارد. اگر در نقشه دقت کنید می بینید که در مواردی در کنار علامت تکیه، دو شماره درج شده است. مثلا در پایین نقشه، S21 و S22 هر دو کنار هم نشان داده شده اند. این حالت بدین سبب است که یک تکیه گاه در موارد زیادی ممکن است ترکیبی از دو تکیه گاه ساده تر باشد.

چنانچه لوله به لولۀ دیگری متصل شود که در این نقشه نشان داده نشده است، در محل اتصال، شمارۀ لولۀ مجاور و طول، عرض و ارتفاع نقطۀ اتصال نشان داده می شود.

همانطور که در فهرست اقلام مصرفی مشاهده می کنید، این فهرست به دو بخش اقلام ساخت (fabrication materials) و اقلام نصبی (erection materials) تقسیم می شود. اقلام ساخت به آنهایی گفته می شود که برای نصب شان به کارهایی شبیه جوشکاری، برشکاری یا خمکاری نیاز است، مثل لوله ها، فیتینگ ها، فلنج ها، تکیه گاهها و شیرهایی که به لوله جوش داده می شوند؛ اما اقلام نصبی بدون تغییر خاصی روی لوله سوار می شوند، مثل گسکت، پیچ و شیرهای غیرجوشی. 

نظرات 29 + ارسال نظر
وحید سه‌شنبه 27 آبان‌ماه سال 1393 ساعت 08:10 ق.ظ

عالی بود. ممنون

محمد نادری پنج‌شنبه 29 آبان‌ماه سال 1393 ساعت 10:32 ق.ظ http://www.pipingteam.com

با سلام
با تشکر از مطلب خوبتون

اگر اشکالی نداره جند نکنه ای که الان تو ذهنم هست رو اضافه کنم

- در PDMS وقتی اقلام پایپینگ به صورت Field weld در نظر گرفته میشوند، اتوماتیک اون اقلام میرن تو قسمت Erection material ، یعنی ممکنه شما مثلا Elbow هم در قسمت Fabrication و هم در قسمت Erection داشته باشی. این رو گفتم اگر دوستان مخصوصا تازه کارها دیدن تعجب نکنن و تضادی با نوشته شما پیش نیاد

- از نظر ساخت، به تنهایی نمیشه از روی آیزومتریک لوله ها رو ساخت. شما برای نصب پایپینگ حتما نیاز به نقشه Piping Plan خواهید داشت. نقشه های دیگر هم در رده های بعدی میتونن مورد استفاده قرار بگیرن

- تهیه نقشه ایزومتریک اهمیت زیادی داره. به شخصه نقشه های زیادی از شرکت های مختلفی دیدم که خیلی موارد رو رعایت نکردن و در ساخت مشکلاتش نمایان شده یا خواهد شد. بهتره سعی بشه اطلاعات کافی نشون داده بشه (این کار باید توسط کسی انجام بشه که تنظیمات PDMS رو کانلا بشناسه و همچنین از نیازهای تیم مهندسی ساخت اطلاع داشته باشه)

- اطلاعات مهم مدرک line List نیز حتما باید در این مدرک نشون داده بشه

- مهمترین و مهمترین و مهمترین نکته!
Revision Cloud خواهشا فراموش نگردد :)

با تشکر
نادری
www.pipingteam.com

با سلام و تشکر از آقای مهندس نادری به نظرات بجایشان.

پرچمی یکشنبه 16 آذر‌ماه سال 1393 ساعت 09:25 ب.ظ

کمال تشکر

اصغر دوشنبه 27 بهمن‌ماه سال 1393 ساعت 04:10 ب.ظ

سلام
باتشکر ازشما

علی دوشنبه 11 اسفند‌ماه سال 1393 ساعت 11:25 ق.ظ

به خاطر مطالب اموزشی خوبتون .سپاس فراوان

کیا دوشنبه 7 اردیبهشت‌ماه سال 1394 ساعت 02:17 ب.ظ

درود
آیا برای اتصالات SW درج اسکجول (SCH) کاربردی دارد؟ مانند فلنج آیتم 13 بهتر نیست با CL 3000 یا ... مشخص نماید?.

برای فلنج ها هم اسکجول تعریف می شود، هم کلاس. اسکجول برای تحمل فشار است و کلاس برای همخوانی با لوله ای است که به فلنج متصل می شود. اگر این همخوانی وجود نداشته باشد، داخل لوله و در محل فلنج یک پله به وجود آمده و باعث سروصدا می شود.

اکبرزاده جمعه 2 مرداد‌ماه سال 1394 ساعت 08:39 ب.ظ

بسیار بسیار ممنونم . نکات خوبی رو متذکر شدین

مریم دوشنبه 5 مرداد‌ماه سال 1394 ساعت 06:27 ب.ظ

سلام
ممنون از وبلاگ مفیدتون :)

میثم پنج‌شنبه 29 مرداد‌ماه سال 1394 ساعت 11:50 ب.ظ

با سلام لطفا استاندارد طراحی برای کشیدن نقشه ایزومتریک رو برای ایمیل من ارسال کنید.ممنون از لطف شما دوست گرامی

سلام
تا جایی که اطلاع دارم چنین استانداردی وجود ندارد، اما اطلاعات لازم را می توانید با مراجعه به کتاب های پایپینگی به دست آورید. البته چنانچه با نرم افزار PDMS کار کنید کار ترسیم را خود نرم افزار انجام می دهد و شما به عنوان کاربر تنها در برخی از جزییات می توانید تنظیماتی را انجام دهید. به هر حال بهترین کتابی که چگونگی ترسیم نقشه های پایپینگ را توضیح داده است کتاب pipe drafting and design نوشته parisher می باشد.
برای اطلاعات بیشتر می توانید به این صفحه هم مراجعه بفرمایید.
http://www.eng-tips.com/viewthread.cfm?qid=298595

رزمجو یکشنبه 19 مهر‌ماه سال 1394 ساعت 09:35 ب.ظ

دستتون درد نکنه خدا خیرتون بده خیلی خیلی ممنونم مطالب جالب و کاربردی ذکر نموید تشکر فراوان امیدوارم موفق باشید

مصیب رضایی دوشنبه 17 اسفند‌ماه سال 1394 ساعت 05:15 ب.ظ

سلام
ایا از طریق برنامه اتو کد میشه نقشه های ایزو متریک کشید

بله. نرم افزار اتوکد هم ابزارهای ترسیم نقشه آیزومتریک رو داره. اما بر خلاف نقشه هایی که از برنامه پی دی ام اس استخراج میشه و به صورت خودکار تولید میشه، اجزای لوله کشی در این نقشه به صورت دستی درج شده و اندازه ها هم به صورت دستی گذاشته می شود و هیچ وقت نقشه های اتوکد کیفیت نقشه های پی دی ام اس رو نداره و اصولا زمانی نقشه آیزومتریک با اتوکد کشیده می شه که فایل مدلسازی پی دی ام اس وجود نداشته باشه.

مصیب رضایی دوشنبه 17 اسفند‌ماه سال 1394 ساعت 10:20 ب.ظ

سلام
در صورت امکان توضیح دهید که شماره خط را بر اساس چه ایتم هایی نامگزاری میکنن
مثلا در ایزو متریک بالا شماره خطی با این عنوان وجود دارد لطفا خط به خط توضیح دهید که هر ایتم معرف چه چیزی میباشد
30-fc17-182-20

درباره سوالی که پرسیده اید در ملطب «دسته بندی اقلام پایپینگ» توضیحاتی داده شده است. با این حال درباره نامگذاری خطوط در اینجا به طور مختصر توضیح می دهم که البته این شماره ها در پروژه های مختلف ممکن است متفاوت باشد. نقشه ای که در این مطلب می بینید مربوط است به پروژه فازهای 17و18 پارس جنوبی. در شماره خطی که در سمت راست پایین شکل مشاهده می کنید و البته بخشی از آن بیرون شکل افتاده (کامل آن در فایل پی دی اف نقشه موجود است و آن را می توانید دانلود کنید) اولین عدد شماره واحد (یونیتی) است که خط در آن قرار دارد که در اینجا واحد 182 است.
عدد بعدی مشخص کننده سرویس خط است که در اینجا fc17 جزو خطوطی است که گازهای درون آن برای سوزاندن راهی مشعل (فلر) می شوند.
عدد بعدی یعنی 20001 یک شماره سریال است و برای مجزا کردن خطوطی است که در یک واحد قرار دارند.
شماره بعدی B46 کلاس خط خط را مشخص می کند که توضیحات کامل آن در فایل piping material classes آورده شده است.
مورد آخر هم یعنی N در همین مطلب توضیح داده شده و در اینجا به معنی بدون عایق است.

مرتضی دوشنبه 12 مهر‌ماه سال 1395 ساعت 07:46 ب.ظ

سلام.اگه ممکنه راهنمایی کنید چطوری یک فایل از اتوکد خروجی و به pdmsببریم تا isoبگیریم

سلام
فکر میکنم منظور بنده رو بد متوجه شده اید. عرض کردم که نقشه های آیزومتریک به دو روش تولید می شوند. یکی از طریق مدلسازی با poms و سپس تولید نقشه آیزومتریک است و روش دیگر ترسیم مستقیم نقشه از طریق نرم افزار اتوکد می باشد. در حالت دوم به خاطر موجود نبودن مدلسازی pdms است که از اتوکد استفاده می شود، وگرنه خیلی راحت از pdms استفاده می شد.

ایمان جمعه 6 اسفند‌ماه سال 1395 ساعت 05:57 ب.ظ http://piping

آموزش فیتری وپایپینگ

ایمان جمعه 6 اسفند‌ماه سال 1395 ساعت 06:01 ب.ظ http://piping

آموزش فیتری وپایپینگ

سیامک سه‌شنبه 22 فروردین‌ماه سال 1396 ساعت 04:00 ب.ظ

بسیار ممنون.اگه لطف کنی.اطلاعات تکمیلی بذاری ممنون میشم یا ایمیل کنی به میلsiamakrodasht@gmail.com همچنین دوستان اگه دارن ممنون میشم.

ابوذر شریفی نیا شنبه 23 اردیبهشت‌ماه سال 1396 ساعت 08:32 ق.ظ

سلام‌ با تشکر از مطالب مفید و آموزندای که گذاشتید؟خواستم اگه ممکنه یه سری اصطلاحات که توی ساخت پالایشگاه بکار میره رو برام بفرستید ممنونم .مثل البو که زانو هست

سلام. فکر می کنم خوندن کتابهای پاپینگی برای شما مناسب باشه. توی این کتابها اصطلاحات فارسی همراه با معادلهای انگلیسی شون آورده شده.

حامد جمعه 16 تیر‌ماه سال 1396 ساعت 07:07 ب.ظ

ممنون -خیلی خوب بود

سعید سه‌شنبه 27 تیر‌ماه سال 1396 ساعت 10:00 ق.ظ

برای طراحی یک پلنت صنعتی از چه نرم افزارهایی استفاده می شه و این که آیا فقط HYSYS برای اینکار کافیه یا نرم افزارهای دیگری لازمه که در صورت نیاز اگه معرفی کنید ممنون میشم؛
اصلا در طراحی پالایشگاه از نرم افزار برای تحلیل استفاده می کنید ؟
و سوال دیگر این که مدرک cause and effect در چه مرحله ای از پروژه باید تهیه بشه و اصولا نیازه که تهیه بشه و HAZOP هم همین طور ...

خیلی متشکرم

سوالاتی که مطرح کردید در تخصص واحدهای فرایند (پروسس) و ایمنی هست و بنده با عرض پوزش تخصصی در این زمینه ها ندارم.

علی محمد بوستانی شنبه 8 مهر‌ماه سال 1396 ساعت 10:15 ب.ظ

باسلام ضمن تشکر از آموزشهای بسیار مفیذتان باید گفت با این کار شما ذکات علمتان را میذهیذ و کار شما نزذ خدا پاداش بسیار بزرگی دارد

حبیب چهارشنبه 17 آبان‌ماه سال 1396 ساعت 11:46 ق.ظ

سلام من خیلی جستجو کردم که بیشتر وبهتر وخیلی جامع تردرمورد پایپینگ ونقشه خوانی آن فیتینگ ها و جزوات اموزش پایپینگ پیدا کنم خواهش میکنم بصورت pdf بیشتر مطالب بگذارید

امین شنبه 9 دی‌ماه سال 1396 ساعت 07:31 ب.ظ

تفاوت ایزو وایزومتریک چیست لطفا یکی جواب بده ممنون میشم

این دو کلمه تفاوتی ندارند و اولی مخفف دومی است و برای اختصار به کار برده میشه.

فاطمی جمعه 17 فروردین‌ماه سال 1397 ساعت 04:11 ب.ظ

سلام من تو چرخش لوله ها یا اتصالات مشکل دارم میتونید یه کم توضیح بدید

سلام
در چرخش لوله، لوله های دو سوی زانویی می توانند در یکی از راستاهای اصلی (شمال، جنوب، شرق وغرب) باشد که در این حالت تجسم بسیار ساده است و زانویی 90 درجه می باشد. اما در شرایطی که طراح ترجیح بدهد از زانویی 45 درجه استفاده کند، یکی از بازوهای چرخش در جهات اصلی قرار نمی گیرد و در جهات ترکیبی واقع می شود. مثلا در نقشه ای در مثال مشاهده می شود یک لوله عمودی که قرار است به لوله ای افقی متصل شود اول در مسیری با زاویه 45 درجه نسبت به هر دو لوله قرار گرفته و سپس اتصال انجام می شود (دلیل این کار هم مباحث فرایندی است تا اغتشاش جریان یابد). مسیر مورد نظر در یک صفحه عمودی قرار دارد و به همین دلیل هاشورهای نشان داده شده عمودی هستند.

علی جمعه 21 اردیبهشت‌ماه سال 1397 ساعت 09:42 ب.ظ

هی خدا کی میشه منم یادبگیرم

محمد سه‌شنبه 22 خرداد‌ماه سال 1397 ساعت 05:47 ق.ظ

تشکر فراوان

محمد چهارشنبه 1 اسفند‌ماه سال 1397 ساعت 11:41 ق.ظ

با سلام
میخواستم بدونم stockcode یا آیتم کد که در BOM نقشه ها میاد چیه و چه کاربردی داره ؟
تشکر

سلام
با توجه به اینکه تعداد اقلام مورد استفاده در یک پروژه بسیار بالاست و به چند هزار عدد ممکنه برسه، شرح اون کالا ممکنه طولانی بشه یا اینکه در تحویل یک کالا اشتباه پیش بیاد. به همین دلیل برای هر کالا یک کد انبارداری تعریف میشه تا کارگری که برای تحویل گرفتن یک کالا به انبار مراجعه می کنه دچار مشکل نشه.
کد انبارداری مختص پروژه های نفتی نیست و در سوپرمارکت ها هم کاربرد داره. زمانی که برای خرید به فروشگاههای زنجیره ای مراجعه می کنید, فروشنده بارکدخوان رو جلوی بارکد کالا می گیره و کد انبارداری کالا رو وارد کامپیوتر می کنه.

عباسی جمعه 24 اسفند‌ماه سال 1397 ساعت 08:56 ق.ظ

درود
سنتر البو های s.wچطور محاسبه میشه عایا مثل b.wمحاسبه میشه یا عدد ثابتش فرق داره

درود بر شما
فایلی هست به نام tcpiping که عملا خلاصه ای هست از استانداردهای ابعاد و اندازه های اقلام مورد استفاده در پایپینگ. این فایل به راحتی در اینترنت قابل دانلود هست و مورد خواسته شده رو می تونید از اونجا پیدا کنید.

فرشاد یکشنبه 8 دی‌ماه سال 1398 ساعت 03:31 ب.ظ

سلام وقت بخیر
چجور میتونم علایم نقشه خوانی در پایپینگ رو پیدا کنم مثل شیر یک طرفه یا سرجوش تموم علایم رو میخوام کسی مستونه کمک کنه فقط نمادهارو رو نقشه میخوام

سلام و وقت شما هم به خیر
کتاب pipe drafting and design که مهندس اکبرزاده اون رو به فارسی برگردونده، به موضوع طراحی و ترسیم پایپینگ پرداخته. البته بنده توصیه می کنم که متن انگلیسی رو مطالعه کنید.

حسن دوشنبه 2 تیر‌ماه سال 1399 ساعت 01:15 ق.ظ

عالی
فقط کاش برای توضیحات هر قسمت عکس مناسب قرار میدادین...

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد