فایل های ویدیویی

در این مطلب سه فایل ویدیویی دربارۀ پایپینگ آماده کرده ام که لینک دانلودشان را در پایان مطلب می توانید مشاهده کنید.

فایل های اول و دوم از نوع انیمیشن رایانه ای هستند. در فایل اول مراحل فرستادن توپک های (pig) چندگانه به صورت مرحله به مرحله توضیح داده شده است. هرچند گوینده به زبان انگلیسی مراحل کار را توضیح می دهد، اما با کمی دقت و چند بار گوش کردن می توانید منظور گوینده را متوجه شوید.

در فایل دوم مراحل hot tap (سوراخ کردن لولۀ زنده (همزمان با جریان سیال)) و در مرحلۀ بعد توپک رانی نشان داده شده است. این فایل هم به زبان انگلیسی است.

فایل سوم انفجار وسیعی را در یکی از پالایشگاه های مکزیک نشان می دهد. دیدن این ویدیو می تواند کمی انگیزۀ پیمانکاران و ناظران را برای دقت بیشتر در کار بالا ببرد.

فایل اول را از اینجــــا، فایل دوم را از اینجــــا و فایل سوم را از اینجــــا می توانید دانلود کنید.

نظرات 4 + ارسال نظر
مرجان چهارشنبه 8 خرداد‌ماه سال 1392 ساعت 12:22 ق.ظ

مرسی ،دنبال مطلبی برای یادگیری
پایپینگ بودم و این فیلمو دیدم...

میلاد چهارشنبه 22 خرداد‌ماه سال 1392 ساعت 01:37 ب.ظ

سلام، مهندس ظفری در صورت امکان یه لیستی از پانچ هایی که هنگام بازرسی پایپینگ باهاش مواجه می شیم معرفی کنید یا یه مرجعی که مثلا ایرادات رایج و پانچ ها رو به زبان لاتین نوشته باشضه معرفی کنید خیلی ممنون می شم. و اینکه تو پروزه ما برای اجرای خطوط اب اتش نشانی از متریال GRE استفاده می کنن و پایپ ها موجوده اما هنوز ولو ها خریداری و نصب نشده چه طور می شه بررسی کرد که دو سر فلنج ها در ولو باکس دقیقا در موقعیتی نصب شده باشه که برای نصب ولو مشکل پیش نیاد.

سلام
سعی می کنم در مطالب آینده دربارۀ لاین چک و مواردی که در آن باید بررسی شود مطالبی را برایتان آماده کنم. دربارۀ لیست ایرادات رایج و پانچ ها به زبان لاتین نکته ای را لازم میدانم خدمتتان عرض کنم. آن هم اینکه تا چند سال پیش پیمانکاران اصلی پروژه های نفت و گاز، شرکت های معتبر خارجی بودند و طبیعتا فارسی نمی دانستند. این بود که علاوه بر مدارک پروژه که به زبان انگلیسی نوشته می شد، متونی هم که حین اجرای پروژه آماده می شد، به زبان انگلیسی نوشته می شد تا برای کارشناسان خارجی که قاعدتا یک پای قضیه بودند قابل فهم باشد. بعد از فاز 9و10 که آخرین شرکت های خارجی از پروژه های عسلویه رفتند، به جز طراحی پایه که در آغاز پروژه ها ممکن است توسط شرکت های خارجی انجام شود، عملا دیگر مراحل طراحی و مهندسی کارگاهی توسط شرکت های ایرانی انجام می شود.
این مقدمه را عرض کردم تا به این نتیجه برسم که همین اصرار بر نوشتن خیلی از مدارک به زیان انگلیسی برای ما مایۀ دردسر شده است. مثلا در خیلی از موارد پیمانکار اجرایی به اشکالات طراحی کوچکی برخورد می کند که لازم است برای برطرف کردنش به مهندسی کارگاهی FSQ بزند. معمولا FSQها توسط افرادی تهیه می شود که تسلط کافی بر زبان انگلیسی ندارند و آنها را با متنی غیرقابل فهم تنظیم می کنند. اما این برای مهندسی کارگاهی مشکل ساز نیست، زیرا کسی که FSQ را می برد اشکال مربوطه را شفاهی توضیح می دهد و مهندسی کارگاهی هم پاسخ را در برگۀ FSQ می نویسد. اما دردسر آن برای کارشناسان کارفرما باقی می ماند که می خواهند با خواندن FSQ از منظور پیمانکار اجرایی سردربیاورند. برای حل این مشکل ما بارها در جلسات از پیمانکار خواستیم تا دست کم متون اجرایی را به زبان فارسی بنویسند تا چنین مشکلاتی وجود نداشته باشد، اما ظاهرا ترک عادت موجب مرض است. خلاصه اینکه برای باب شدن فارسی نوشتن، خود بنده هر جا بخواهم پانچی روی پکیج ها بنویسم به فارسی می نویسم و پیشنهاد می کنم که شما هم همین کار را بکنید.
اما مورد آخر که دربارۀ تحویل گرفتن لوله های GRE اتصالی به شیر، بدون نصب شیر است نکات زیر باید بررسی شود.
1- فاصلۀ میان دو فلنج در چهار نقطۀ بالا، پایین، چپ و راست باید برابر و به اندازۀ طول شیر به علاوۀ ضخامت گسکت ها باشد.
2- سوارخ های پیچ خور فلنج ها باید روبروی هم باشند (اصطلاحا فلنج ها دوهول باشند). برای بررسی این ویژگی باید دو سوراخ بالای فلنج با تراز چک شده و در یک سطح باشند.
3- لوله های متصل شده به دو فلنج در یک راستا باشند، یعنی اولا سطح بالای دو فلنج در یک سطح (تراز) باشند و ثانیاً سمت چپ و راست فلنج ها نسبت به هم جابجایی نداشته باشند.

وحید گلی جمعه 22 اسفند‌ماه سال 1393 ساعت 04:38 ب.ظ

عرض سلام و ادب
بسیار خوشحال شدم که با وبلاگ شما آشنا شدم چراکه بعد از ما هها به اطلاعات قابل اعتمادی دست پیدا کردم! از آدرسی که در انتهای پاور پوینت آموزش پایپینگ درج کرده بودید به اینجا رسیدم بسیارر وبلاگ مفیدی دارید و ممنون از مطالب مفید و آموزندتون.
با احترام- وحید گلی

احسان دوشنبه 25 اسفند‌ماه سال 1393 ساعت 10:38 ق.ظ

سلام واقعا عالی بودخیلی خیلی ممنون

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد