تست پکیج 8 pressure test report

برگه بعدی تست پکیج، برگه گزارش تست فشار یا pressure test report است. این برگه برای ثبت تست هیدروستاتیک (با آب) یا نیوماتیک (با هوا) در نظر گرفته شده و به خاطر اهمیت این مرحله، خود این برگه هم جزو برگه های مهم به شمار می رود.


به جز موارد تکراری، در بالای این برگه یک چک باکس هست که نوع تست را اعم از اینکه فشاری، گرانشی یا چشمی باشد مشخص می کند؛ که در توضیح باید عرض کنم تست فشار برای لوله های تحت فشار است، تست گرانشی برای لوله های مدفون عبور دهندۀ مایعات است (مثل لوله های فاضلاب های سطحی) و تست چشمی که در آن عملاً لوله تست نمی شود، برای لوله هایی است که یک سرشان به جو باز است و تحت فشار نیستند؛ مثل لوله های خروجی شیرهای فشارشکن (PSV) یا لوله های ونت دریچه های آدم رو (manhole).

از دیگر مواردی که خاص این برگه است، مشخص کردن سیال تست است که می تواند هوا یا آب باشد. مورد دیگر فشار تست است که دربارۀ تست با آب 1.5 برابرِ فشارِ طراحی و در مورد تست با هوا 1.1 برابر فشار طراحی خواهد بود. مورد بعدی که در این برگه ثبت می شود ارتفاع پایین ترین و بالاترین نقطۀ خط است که ثبت می شود تا ناظر از اختلاف فشار گرانشی مطلع باشد و این اختلاف فشار را در دو نقطه لحاظ کند. همچنین این نکته را به یاد داشته باشید که فشاری که به عنوان فشار تست اعلام می شود، کمترین فشاری است که خط باید تحمل کند و در مواردی که اختلاف ارتفاع دو سر خط زیاد است، فشار نقاط بالایی باید برابر با فشار تست باشد.

 اهمیت مرحلۀ تست هم به دلیل هزینه بر بودن آن است و هر تدبیری لازم است اندیشیده می شود تا از احتمال بروز شرایطی که باعث تکرار این فرایند می شود جلوگیری کند. مثلاً کار گرم که بر ساختار شبکه ای جنس لوله کشی تاثیر می گذارد و شامل جوشکاری و تنش زدایی می شود، تست لوله کشی را چنانچه پیش از آن انجام شده باشد، بی اعتبار می کند. پس ناظران دقت می کنند که مثلا revision های مربوط به P&ID و آیزومتریک تغییر نکرده باشد تا مجبور به انجام کار گرم روی لوله شوند و تست دوباره تکرار شود.

نظرات 1 + ارسال نظر
[ بدون نام ] دوشنبه 2 اردیبهشت‌ماه سال 1392 ساعت 03:18 ب.ظ

عجب مطلبی بود دمت گرم

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد