فرایند بازرسی (line check) خطوط روزمینی (above ground)(1)

یکی از مهمترین وظایف یک مهندس پایپینگ به ویژه در ردۀ کارفرما یا پیمان­فرما (پیمانکار اصلی)، بازرسی خطوط و یافتن عیوب آن است. غالباً بازرسان از میان نیروهای باسابقۀ پیمانکاران اجرایی انتخاب می­شوند، چون هیچ کس بهتر از کسی که خود سالها کار اجرای پایپینگ را انجام داده، نمی­تواند کلک­های پیمانکاران را پیدا کند و عیوب خط را تشخیص دهد. با این حال از آنجا که ناظران تجربی معمولاً تحصیلات دانشگاهی بالایی ندارند، ممکن است برخی عیوب را تشخیص ندهند، به ویژه عیوب طراحی؛ هر چند وظیفۀ اصلی ناظران مطابقت دادن لوله کشی اجرا شده با نقشه است و به مقولۀ طراحی وارد نمی­شوند.

به هر حال در مطالب آینده خواهیم کوشید تا عیوب فراگیر در پایپینگ را بیان کنیم و راهکارهای برطرف کردن­شان را هم توضیح دهیم. تنها خواهش بنده این است که ما را از نظرات­تان آگاه کنید. مطمئن باشید که از دیدن­شان خوشحال خواهم شد.

پیش از آغاز مواردی که باید بررسی شود، بد نیست توضیحی کوتاه دربارۀ تست پکیج (test package) بدهم. اصولاً فرایند اجرای خطوط بدین صورت است که پیمانکار اصلی که معمولاً قرارداد را به صورت EPC (engineering, procurement, construction) می­بندد نقشه­های آیزومتریک و piping arrangement (نمای از بالا) را در واحد مهندسی خود طراحی کرده و همراه با متریال (اقلام) مورد نیاز تحویل پیمانکار اجرایی می­دهد. پیمانکار اجرایی هم پس از تحویل گرفتن نقشه­های تأیید شده، در کارگاه اسپول­سازی، قطعات لوله و اتصالات را به هم جوش داده و اسپول­های ساخته شده را برای نصب یا جوشکاری داخل سایت، به محل نصب حمل می­کند.

سپس گروهی در پیمانکار اصلی تشکیل شده و یک یا چند لولۀ متصل به هم را که سیال و فشار یکسانی دارند برای انجام عملیات هیدروتست به عنوان یک لوپ (loop) مشخص کرده و برای هر لوپ شمارۀ خاصی که مشخص کننده واحد قرارگیری و سیالِ خط است اختصاص می­دهند. برای هر لوپ -طبق چهارچوبی تعیین شده- مدارکی پرینت گرفته می­شوند که شمارۀ آن لوپ در آن درج شده است. مدارک یاد شده را که بسته به اندازۀ خط ممکن است 20 تا چندصد صفحه باشد در یک پوشه (در مورد صفحات زیاد، در زونکن) قرار می­دهند که به نام تست پکیج شناخته می­شود. سپس هنگام انجام هر کدام از مراحل بازرسی خط، پیمانکار اجرایی تست پکیج را سرِ خط می­آورد و تحویل ناظران می­دهد و در صورت تأیید شدن بارزسی در هر مرحله، فرم مخصوص امضا می­شود و چنانچه ایرادی در خط وجود داشته باشد، ناظر ایراد را در همان فرم نوشته و درجه آن ایراد را هم مشخص خواهد کرد. 

نظرات 4 + ارسال نظر
دیانت یکشنبه 3 اردیبهشت‌ماه سال 1391 ساعت 08:12 ق.ظ http://www.dianat124.blogsky.com

با سلام و خسته نباشید
من شدیدا به نرم افزار کنترل خوردگی خطوط لوله بنام زنگ پایش نیاز دارم اگه امکان داره راهنمایی بفرمایید
در ضمن من کارمند پالایشگاه هستم
تلفن تماس ۰۹۱۷۷۳۲۲۱۲۷
ممنون میشوم راهنمایی بفرمایید
دیانت

سلام
متاسفانه بنده دربارۀ نرم افزاری که گفته اید اطلاعی ندارم. با این حال اگر اطلاعاتی به دست آوردم منتقل خواهم کرد.

ali یکشنبه 21 خرداد‌ماه سال 1391 ساعت 08:30 ق.ظ

با سلام

آیا کلیه شیرها هنگام تست هیذروستاتیک باید نصب شده باشند؟

نه؛ شیرهای ابزار دقیق، یعنی کنترل ولوها و PSVها باید موقع تست برداشته شوند، زیرا فشار تست به آنها آسیب میرساند.

سعید دوشنبه 29 آبان‌ماه سال 1391 ساعت 07:59 ق.ظ

با سلام

مطلب شما بسیار مفید بود.

من به تازگی در یکی از شرکت های کارفرما استخدام شدم.اما به دلیل جو خاصی که داره نمیتونم مطالب زیادی یاد بگیرم.

مخصوصا تست پکیج ه9ا که علاقه مندم روال بازرسی را به طور کامل یاد بگیرم و بتونم انجام بدم.

اگه دوره ای در خصوص بازرسی پایپینگ میشناسید لطفا به من معرفی کنید

لطفا منو راهنمایی کنید

متاسفانه به جز مطالبی که در مدارک پروژه هست، که به ویژه دربارۀ بازرسی پایپینگ بسیار هم ناقصند، مطلب دیگری در این باره وجود ندارد، حتی در کتابهای خارجی. دربارۀ آموزشگاه ها هم تا جایی که اطلاع دارم بازرسی (لاین چک) پایپینگ آموزش داده نمی شود.

Adel دوشنبه 3 آبان‌ماه سال 1395 ساعت 10:19 ب.ظ

Mer30

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد