طراحی لوله کشی ورودی پمپ

به این دو شکل نگاه کنید. به نظر شما لوله کشی اطراف این پمپ ها درست طراحی شده است؟ چه اشکالی می­تواند در این دو طرح وجود داشته باشد؟


برای روشن تر شدن مطلب می­رویم سراغ مدرک :API-RP 686 در بخشی از این استاندارد گفته شده: لوله­کشی ورودی پمپ­های گریز از مرکز نباید نقاط تجمع هوا یا بخار مایع در حال تلمبه شدن را داشته باشد (اصطلاحاً باید no pocket باشد).

اما دلیل این گزارۀ این است که هوا یا گازهای محلول در مایع، یا بخار مایع می­توانند در این نقاط جمع شده و موقع به کار افتادن پمپ، با ورود به لابلای پره­ها باعث کاویتاسیون شوند.

حال نکتۀ دیگری را مطرح می­کنیم. در جای دیگری از این مدرک گفته شده: طول مستقیم خط ورودی پمپ، از فلنج متصل شده به نازل تا اولین زانویی، سه­راهی، کاهنده، صافی دایمی یا هر آیتم برهم زنندۀ جریان باید دست کم پنج برابر قطر لوله در ورودی پمپ باشد.

دلیل این گزاره هم این است که مایع هنگام ورود به پمپ نباید زیاد مغشوش و درهم باشد، زیرا درهمی زیاد می­تواند باعث کاویتاسیون شود.

همانطور که در شکل 1 می­بینید، لولۀ ورودی به این پمپ دارای محل تجمع گاز است که می­تواند باعث بروز مشکل شود و باید به گونه­ای این مشکل حل شود. مثلاً با بردن اقلام بالادست این بخش روی یک سکو یا طبقات پایپ رک می­توان محل تجمع گاز را از بین برد (شکل 5). در شکل 2 نیز نسبت طول به قطر لولۀ ورودی کمتر از 5 است (حدود 2 برابر) که اشتباه است.

به شکل های زیر نیز دقت کنید:




در شکل های 3 و 4 هر دو مشکل همزمان وجود دارند، اما در شکل 5 مشکل تجمع گاز با بردن لوله روی طبقه حل شده است، اما اشکال طول مستقیم هنوز پابرجاست.

نظرات 7 + ارسال نظر
مرتضی ابوطالبی سه‌شنبه 17 خرداد‌ماه سال 1390 ساعت 10:43 ب.ظ

با سلام
ممنون از ارائه این نکته بسیار مهم
امیدوارم به این مسیر ادامه بدین
در پناه حق

لیلا یکشنبه 12 تیر‌ماه سال 1390 ساعت 03:49 ب.ظ

نوشته هاتون بسیار مفید واقع شد حیف که خیلی کم بود. من میخوام طراحی به کمک PDMS را یاد بگیرم و این مطالب به دردم خورد. اگر اطلاعات مفید دیگری هم دارید دریغ نفرمایید ممنون میشم

در مورد درخواستی که داشتید باید عرض کنم از میان کتابهایی که از اینترنت دانلود کرده ام دو کتاب را فکر میکنم بیشتر به دردتان بخورد
Process Plant Layout & Piping Design و piping design by Rip Weaver
این کتابها را به راحتی میتوانید از سایتهای مثل library.nu یا همان gigapedia و 4shared.com دانلود کنید.

امیر سه‌شنبه 21 تیر‌ماه سال 1390 ساعت 03:22 ب.ظ http://www.film7.ir

سلام دوست عزیز مطالب بسیار اموزنده ای گذاشتید من ارشد مکانیک علم وصنعت خوندم امکان اینکه انلاین صحبت کینم براتون وجود داره راهنمایی میخوام درزمینه ورود به پایپینگ و مسائل جنبیش. ای دی یاهو من amir_math_sc امکانش هست براتون مهندس؟

سلام
در مواقعی که آنلاین باشم، در خدمتیم
آی دی یاهو من هست: alizafari1

جلیلی سه‌شنبه 6 تیر‌ماه سال 1391 ساعت 10:35 ق.ظ

با سلام
از API-RP 686 بعنوان استاندارد یاد شده در صورتیکه Recommended Practice می باشد.

رامین سه‌شنبه 8 مرداد‌ماه سال 1392 ساعت 05:46 ب.ظ

مرسی دوست عزیز

مسلم سه‌شنبه 17 تیر‌ماه سال 1393 ساعت 02:08 ب.ظ

سلام آقای مهندس ظفری
آیا برای قرارگیری شیر یکطرفه ، صافی و لرزه گیر در مکش پمپ ترتیب خاصی وجود دارد؟

سلام
شیر یک طرفه روی لوله خروجی پمپ نصب می شود تا از برگشت جریان جلوگیری کند، زیرا فشار در پایین دست (بعد از) پمپ بالاتر است.
صافی روی خط ورودی پمپ نصب می شود تا از ورود ذرات آسیب رسان به پروانه های پمپ جلوگیری کند و آخرین تجهیزی است که روی خط سوار می شود و فاصلۀ آن تا نازل ورودی پمپ باید دستکم 3 تا 5 برابر قطر لوله باشد.
دربارۀ لرزه گیر اطلاعی ندارم.

مسلم چهارشنبه 18 تیر‌ماه سال 1393 ساعت 01:04 ب.ظ

سلام آقای مهندس ظفری
از اینکه در اسرع وقت جواب می دهید ممنونم
ببخشید شیر کشویی نه یکطرفه؟
تبدیل لوله به چند سایز کوچکتر جهت نصب فلومتر اساس علمی دارد؟

در مکش پمپ تا جایی که اطلاع دارم شیر یکطرفه نصب نمی شود. اما در پمپ هایی که به صورت جفت کار می کنند (یعنی یکی در حال کار و دیگری آماده به کار) که غالبا هم به همین صورت هستند، روی لوله ورودی و پیش از صافی یک شیر قطع و وصل (کشویی یا توپی) قرار می دهند.

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد