نکاتی دربارۀ طراحی آویزها (2)

فاصلۀ میان آویزها :(hanger span)

موقعیت تکیه­گاهها و آویزها به قطر لوله، آرایش لوله­ها، موقعیت شیرها و اتصالات سنگین و سازۀ موجود برای تحمل بار تکیه­گاه و آویز بستگی دارد.

قانون و حدود مشخصی برای تعیین سرراست موقعیت تکیه­گاه در یک سامانۀ لوله­کشی وجود ندارد. در عوض مهندس طراح باید برای تعیین موقعیت آویز مناسب به قضاوت شخصی­اش اتکا کند.

فواصل حداکثری پیشنهادی میان آویزها که در جدول زیر آورده شده است فرضیات عملی لحاظ شده در تعیین فاصلۀ تکیه­گاهها را در مسیرهای مستقیم لوله و برای لوله­هایی با ضخامت استاندارد انعکاس می­دهد. این اعداد عموماً برای فواصل ساپورت­ها در سامانه­های بحرانی مورد استفاده قرار می­گیرند.

این فواصل مطابق با استاندارد MSS SP-69 هستند. این مقادیر در مواردی که بارهای متمرکز از قبیل شیرها یا اتصال­های سنگین در مسیر لوله قرار دارند یا هنگامی که مسیر لوله در فاصلۀ میان آویزها دستخوش تغییر می­شود کابرد ندارند.

برای بارهای متمرکز، تکیه­گاهها باید تا جای ممکن نزدیک این نقاط قرار گیرد تا تنش­های خمشی را به حداقل برساند.

نظرات 1 + ارسال نظر
آرش قاسمیان دوشنبه 3 آبان‌ماه سال 1389 ساعت 05:07 ب.ظ

باسلام وتشکر از زحماتتون من همیشه به امید مطالب جدید به وبلاگتون سر می زنم
اگر جزوه ای برای دانلود یا فروش داشتید حتما خبر کنید....شما چون تو کار اجرایی هستید مطالبی میدانید که خیلی ها نمیدانند...باز هم ممنون

از حسن نظرتان نسبت به وبلاگ بنده سپاسگزارم. برای اطلاع شما عرض میکنم که سرگرم ترجمۀ اسپک اجرای لوله های جی. آر. پی هستم تا پیمانکارانی که آشنایی زیادی با زبان انگلیسی ندارند بهتر بهتر بتوانند از آن استفاده کنند. به محض اتمام کار آنرا برای دانلوه روی وبلاگم میگذارم.

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد